טיפול בדיכאון

 

פרויד, לפני כמאה שנה באמצע מלחמת העולם הראשונה כתב מאמר שנקרא ״אבל ומלנכוליה״. מלנכוליה מילה ביוונית שפירושה מרה שחורה היא השם העתיק לדיכאון. במאמר הזה פרויד הציג את ההבדלים בין אבל לדיכאון. הוא אמר כי בנוסף על תחושות הצער הכאב והאובדן הסובל מהם המתאבל, הדיכאוני סובל מהערכה עצמית ירודה מאוד ומנטייה להאשים את עצמו בכל. כלומר הערכה עצמית ירודה ואשמה קשה מאפיינים את הדיכאון.

כיצד נבחין בין דיכאון קל לקשה? כיצד נבחין בין מצב רוח רע לדיכאון קל? כיצד נבחין בין דיכאון קשה לדיכאון כרוני?

שאלות חשובות וקשות. אין לנו סרט מדידה או בדיקת דם המאבחנת באופן מדוייק את מצבך הנפשי. אכניס כאן מושג הנקרא חופש הבחירה, מושג פילוסופי, שבאמצעותו ננסה להגדיר את ההבדלים בין סוגי הדיכאון. חופש הבחירה מתייחס ליכולת שלנו לבחור לעצמינו באופן מודע את מסלול חיינו, את הדרך בה אנו מתנהגים ואפילו חושבים ומרגישים. האם יש לנו חופש בחירה מוחלט? ברור שלא. אנו מושפעים חזק מהגנים המכתיבים תכונות אופי נטיות חשיבה והתנהגות ואנחנו מושפעים מהסביבה המשפיעה עלינו ויוצרת אצלנו דפוסי חשיבה-הרגשה-התנהגות המשפיעים עלינו לכל החיים. אם גדלת בבית בו לאב יש התקפי זעם לדוגמא והיכה אותך מילדותך ואימך העלימה עין סביר להניח שהאמון שלך באנשים  ינזק ויפחית את חופש הבחירה שלך ויצור את נקודת המבט שלך על העולם.

אם כך אולי אין בכלל בחירה חופשית? והכל מוכתב מכוחות פנימיים המשפיעים על נפשנו? גם כן לא מדוייק. פילוסופים פסיכולוגים ואף אנשי דת אומרים כי יש לנו בחירה חופשית מסויימת. לכן המסקנה היא כי אי אפשר לענות על נושא הבחירה החופשית בכן ולא. צריך להסתכל עליה בגוונים של אפור.  כל הפרעה נפשית היא הפרעה בחופש הבחירה: עולמו הפנימי של הסובל נפשית נהיה יותר ויותר מצומצם ויותר ויותר נוקשה.  בסופו של דבר הצמצום והנוקשות מפריעים להרגשה הסובייקטיבית ולתפקוד היומיומי.

עכשיו בואו ננסה לקחת את הסמן הזה לאבחנה בין סוגי דיכאון. כאמור מצב רוח ״דיכי״ יצר את תנועתנו החופשית לשעתיים שלוש ויחלוף כלא היה. דיכאון קל יצר את עולמנו ובחירותינו לתקופה ארוכה יותר עד מספר שבועות. דיכאון קשה יצר את חופש הבחירה שלנו לשנה ויותר. ודיכאון כרוני ילווה אותנו לכל החיים. כמובן שהציר האיבחוני הנוסף הוא מה גודל ההצרה של חופש הבחירה. כלומר מה היקף הפגיעה בהרגשה שלנו ובתפקוד שלנו ובאיזה תחום. לדוגמא מטופל אשר הגיע לטיפול כאשר אינו יוצא מהבית לתקופה מאוד  ארוכה הפגיעה בחופש הבחירה שלו עצומה וחולשת על כל תחומי החיים: הוא אינו עובד, אין לו עולם חברתי, ואינו יוצא מהמיטה להכין חביתה בבוקר. לעומת זאת הפגיעה של מטופל אשר מרגיש שאינו חופשי במסגרת חברתית מסויימת והיה רוצה להיות חופשי ומשוחרר יותר היא כמובן פגיעה קטנה יותר בחופש הבחירה.

סימנים לדיכאון

הדיכאון מופיע בצורה של תסמינים. הסימן הראשון המופיע בדרך כלל הוא מצב רוח ירוד (אין חשק לעשות כלום), בשלב הראשון גם מופיעה הערכה העצמית הירודה, ותחושות מופרזות של אשמה, אח"כ מופיעות גם הפרעות בשינה ובתיאבון, אחר כך יש גם פגיעה ביכולת הריכוז וחוסר היכולת להגיע להחלטות, אי שקט גופני ותשישות. יתכן וגם יופיעו מחשבות על מוות ומחשבות אובדניות. ככל שיש יותר סימפטומים וככל שהם קשים יותר כך גם הדיכאון קשה יותר.

אז איך מטפלים בדיכאון?

בפגישות הראשונות של טיפול בדיכאון אלמד את הדיכאון שלך ביחד איתך. כמה הוא חמור? כמה הוא משפיע על חיי היומיום? היכן מרוכז הסבל? מה המקור של הדיכאון? האם יש מחשבות אובדניות וסכנת חיים?

כמו כל תסמין נפשי גם הדיכאון ״מתיישב״ על האישיות הקיימת. אם היית לפני הדיכאון אדם אחראי, רציונאלי וגמיש מחשבתית הדיכאון יראה וירגיש אחרת מאדם שאינו לוקח אחריות על עצמו, שהינו מאוד רגשי ודרמטי, נוקשה מחשבתית ועקשן. כלומר לא כל דיכאון הוא אותו הדיכאון הוא מקבל איפיונים שונים ע״ האישיות השונה. ומכאן הטיפול חייב להיות שונה מאחד לאחד.

יש מטופלים שרוצים להרגיש מיד יותר טוב, אתמול אם אפשר. למטופלים אלו אשר אינם מסוגלים לשאת את הסבל כדאי לשלב כדורים עם הטיפול הנפשי. השפעת הטיפול הנפשי לוקחת זמן. שכן על האדם ללמוד מחדש המון דפוסים מחשבתיים רגשיים ובינאישיים.

בנוסף כאשר הדיכאון מאוד כבד הטיפול הנפשי לא יחדור וכמעט ולא ישפיע על המטופל. לכן גם אז ההמלצה הינה שילוב של כדורים ביחד עם הטיפול הנפשי.

מעבר לכך ההמלצה הינה גמישה – הכדורים בהחלט עובדים ומקלים על הסבל אבל אינם משנים את דפוסי החשיבה, הרגש וההתנהגות אשר מלכתחילה הביאו לדיכאון – אותם צריך לשנות וכדורים בדרך כלל לא משנים אישיות.

ההתמודדות עם דיכאון קליני אינה קלה והיא דורשת סבלנות. התחושה היא כי משהו ״נחת״ עליי מבחוץ. זה לא נכון ולא מדוייק. יש לנו שליטה על עולמנו הפנימי. אנחנו ביחד צריכים להתחיל במלחמה על הדיכאון. המחשבות
השליליות על העצמי, הרגשות השליליים המתלווים למחשבות כל אלו יוצרים דיכאון. ועם זה צריך להתמודד.

בטיפול בדיכאון יתאפשר לך מרחב חשיבה וחופש לבחור ולהיות מי שאת או אתה רוצים ומסוגלים להיות. לפרטים וקביעת פגישה התקשרו 054-6350687 או צרו קשר דרך האתר.

 

  • צור קשר

    לפרטים נוספים אל תהססו


    לחייג: 054-6350687


    או השאירו פרטים ואצור קשר

    שם:

    טלפון:

    מייל:

    • התמיכה שלך ההקשבה התובנה חידדו לי את הדרך בה אני צועדת. את ליווית אותי בכל פנייה בסבלנות אין קץ. ועל כך תודתי… י.ז.