התקף חרדה

מה זה התקף חרדה

התקף חרדה או התקף פאניקה הוא למעשה תגובת הגוף והנפש שלנו להתמודדות עם איום כלשהו. הגוף נהיה מוכן או למלחמה או לבריחה, המוכנות הזו היא שארית אבולוציונית קדומה והיא מופיעה אצל כל החיות (כולל אותנו). האיום יכול להיות ממשי כלומר, כל מצב בו אנו מאויימים באמת ממשהו במציאות החיצונית: מנחש ועד לרעידת אדמה, ממקרה אלימות ועד לתאונת דרכים.  תגובה רגשית וגופנית למשהו מוחשי שקורה לנו הינה טבעית ואין אנו תופסים אותה כחריגה.

אבל כאשר אנו מגיבים בהתקף חרדה לאיום כשאין איום חיצוני ממשי – זה מרגיש לנו מוזר, משוגע ובעיקר מפחיד, המסקנה שלנו היא ״משהו לא בסדר איתי״.

זה מאוד נפוץ בהתקפי החרדה הראשונים התוקפים אותנו להגיע לבית חולים ולחשוב שיש לנו התקף לב או ארוע מוחי או משהו בריאותי כזה או אחר, מכיוון שהתסמינים של התקף חרדה הם עוצמתיים ואין לנו שום יכולת לשלוט בהם. ואז לאחר בדיקות יתברר כי הכל בסדר מבחינה פיזיולוגית, והרופא יאמר ״חווית התקף חרדה״. למרות התחושה המפחידה והאינטנסיבית חשוב לדעת ומרגיע לדעת כי התסמינים הללו אינם מסוכנים (נרחיב על זה אחכ).

תסמינים של התקף חרדה

התסמינים שמופיעים בהתקף חרדה מתחלקים לשני סוגים: פיזיולוגיים ומנטליים. התסמינים הפיזיולוגיים הם רבים ומגוונים, אמנה רק את הנפוצים יותר, חשוב לדעת כי הם מגיעים בעוצמות שונות ולא כל אחד יחווה את כולם: דופק חזק ומהיר המלווה כמובן בנשימות קצרות ושטוחות, בחילות הקאות ושלשולים, הזעת יתר, כאב ראש או סחרחורת, לעיתים תופיע תחושת חנק ונימול באברים.

התסמינים המנטליים: תחושת פחד עוצמתית כאילו משהו נורא עומד לקרות, תחושה כי אני עומד להשתגע או למות, כל זה מלווה במחשבות מעגליות החוזרות על עצמן (אני משתגע, אני עומד למות) התקף חרדה יכול  להגיע גם עם תסמיני דה-ריאליזציה כלומר, תחושה כי מה שקורה אינו אמיתי  או דה-פרסונאליזציה תחושה שאיני מזהה את עצמי. תחשבו על זה, להרגיש דבר ככ עוצמתי רק מגביר עוד יותר את תחושת הפחד והחרדה ומכאן אנו נכנסים ללופ בו התסמינים המנטליים מגבירים את התסמינים הפיזיולוגיים וחוזר חלילה. מה שאנו מרגישים היא תחושה מפחידה של חוסר שליטה!

איזה מין איום פנימי יכול ליצור התקף שכזה?

התשובה הפשוטה היא מחשבות או זיכרונות או רגשות כמובן שכולם שליליים.

בדרך כלל מחשבות או רגשות או זיכרונות אלו אינם במודע (יתכן שרק חלקם במודע) ורק התקף החרדה הינו מודע. הוא בעצם המודיע על כך שמשהו במחשבותינו וברגשותינו תוקף אותנו. לכן בעצם התקף החרדה הוא חשוב וחיוני והוא הסימן לכך שהגיע הזמן לשנות משהו בתפיסות שלנו, מכיוון שתפיסה זו את עצמי (או את העולם) מזיקה.

בקשר לבריאות, זה נכון שהתקף החרדה עצמו אינו מסוכן, ואי אפשר לפתח ממנו התקף לב או משהו בריאותי אחר. אבל לאורך זמן התקפי החרדה מתישים את הגוף והנפש ומשחררים לגופינו חומרים הורמונליים לא בריאים המייצרים תגובת שרשרת.

התקפי החרדה יכולים להיות יחידים ואז להפסיק לתקופה. אח"כ כשיחזרו הם יופיעו בדרך כלל ברצף ארוך של שבועות וחודשים. התקפי החרדה מחלישים אותנו ופוגעים בתפקוד. התקפי החרדה הם סימפטום לבעיה עמוקה יותר, כדאי לפנות משאבים על מנת לטפל בנפשנו. היא זאת שמחזיקה אותנו לאורך כל חיינו.

איך מתמודדים ומה עושים בהתקף חרדה?

את התקף החרדה אני מחלקת לשני חלקים שלב ה 0-5  – שלב זה עוצמת החרדה היא סבירה יחסית ופעולות  מידיות שנעשה יחלישו אותה משמעותית:

  1. האפשרות הראשונה, העיקרון המרכזי בה, הוא לקבל את החרדה ולא לפחד ממנה. עיקרון זה לקוח משיטות הלוחמה מהמזרח הרחוק ואלו שיטות המשלבות גופ-נפש. כאשר המטרה הינה וויסות החרדה. הכלים הספציפיים הם: באמצעות נשימות, מדיטציה והתמקדות (בקליניקה אלמד אותך שיטות וכלים אלו). אפשרות זו היא קלה, מיידית, כל אחד יכול. אבל, שני תנאים צריכים לעבוד על מנת שהחרדה אכן תיחלש: ראשית החרדה צריכה להיות במינון נמוך יחסית (0-5) ושנית צריכה להיות מיומנות מסויימת בכלים הללו. סתם לנשום עמוק לא יעזור, סתם לעשות מדיטציה בלי להבין את מטרתה ואת הדינמיקה שלה זה לא יעבוד וגם שיטת ההתמקדות היא שיטה נהדרת אבל צריך לשלוט בה ולהכירה.
  2. אפשרות שנייה להתמודדות עם התקף חרדה היא הסטת תשומת הלב מהתקף החרדה. בשלב זה (0-5) עדיין ניתן לעשות זאת. מה שמצאתי שעובד עבור מטופלים : ספורט עוצמתי כלשהוא (ריצה), מקלחת במים קרים, צפייה בסרטי טבע, דיבור עם חבר/חברה שמבינים ומרגיעים.
  3. האפשרות השלישית בשלב הראשוני הינה לקחת כדור הרגעה. כמובן באישור רופא.

כאשר החרדה הופכת לקשה מאוד כלומר דרגת קושי 6-10 יהיה קשה יותר לנטרלה והדרך הבטוחה היא נטילת כדור הרגעה (באישור רופא). אבל שוב חלק ממטופליי הרבים לימדו אותי שהם יכולים לעמוד בהתקף חרדה קשה ועוצמתי. גם כאן כמובן יש שוני והבדלים בתגובת האדם למצב. באופן כללי בהתקף החרדה משוחררים הורמונים שאחדים מהם אינם בריאים למח. ההמלצה הרפואית היא לעזור לעצמנו כמה שיותר מהר לצאת מהלופ של החרדה כדי שלא נזיק לעצמינו בדרכים אחרות.

טיפול בהתקפי חרדה

הטיפול בהתקפי חרדה כולל גם הסברים פסיכו-דידקטיים על חרדה, כולל שיטות ואמצעים הרגעתיים, וכולל בעיקר את ההבנה של הטריגרים הנפשיים להתקפי החרדה. מה הם הכפתורים המפעילים אותנו. חלקם מודעים וחלקם לא. נצא למסע קטן בעיקבות הנפש שלך ונכיר ונחשוף את האלמנטים בתפיסתך שמייצרים את העירעור הנפשי. ככל שאת מודעת לעצמך יותר, מכירה את עצמך, מבינה את עצמך, מקבלת את הטוב ואת הרע, כך בריאותך הנפשית לא תתערער.

מוזמנים לקרוא על נושאים נוספים הקשורים להתקפי חרדה:

לשאלות ומידע על ייעוץ וטיפול בהתקפי חרדה צרו עימי קשר 054-6350687

    • צור קשר

      לפרטים צרו קשר:
      נירית: 054-6350687
      כתובת: קרויס 12, רמת אביב
      או השאירו פרטים ואצור קשר

      שם:

      טלפון:

      מייל:

      • רק רצינו להגיד לך תודה רבה! על ההקשבה, הנתינה והרוגע שהשרית בכל מהלך הטיפול. תודה על הכלים והכח להמשיך.. משפחת ב'