טיפול רגשי לילדים

הורים רבים שואלים מתי לפנות לטיפול רגשי לילדים. איך יודעים אם הבעיה הרגשית היא חולפת ומהווה חלק מתהליך ההתפתחות הנורמאלי או שהבעיה היא אמיתית וצריך לפנות לטיפול. התשובה הכללית לשאלה זו היא: שכשיש ספק אז אין ספק ושווה לבדוק. אצל ילדים הבעיה הרגשית באה לידי ביטוי, בדרך כלל, דרך ההתנהגות שמשתנה. בגלל שילדים נוטים לא לשתף במצוקות שלהם בדרך מילולית הם משתפים בדרך התנהגותית. ההתנהגות האחרת או המוקצנת תופיע בצורות שונות, כל גיל מבטא רגשות בדרכים התנהגותיות שונות, וכמובן לכל ילד יש את שלל ההתנהגויות שלו. לדוגמא, ילדים יהיו עצבניים יותר וחסרי מנוחה, אחרים יסתגרו בחדרם יותר או מול המחשב, לילדים אחרים המוטיבציה הלימודית תרד, או יפריעו יותר בגן ובבית ספר, אחרים ישנו את הרגלי האכילה שלהם, הקטנים יותר יפחדו להירדם לבד, וכו. אם ההתנהגות השונה נמשכת זמן רב, מעל חודש, וניסיתם לדבר ולהבין מה קורה בעולם הפנימי וללא הצלחה, כדאי לפנות לייעוץ.

כיצד מטפלים בילדים עם בעיות רגשיות?

בכל הנוגע לטיפול בילדים עם בעיות רגשיות, אני עובדת בשתי שיטות עיקריות ומשלבת ביניהן. האחת ע"פ השיטה הקוגנטיבית-התנהגותית בה עובדים על דפוסי החשיבה המפריעים וההתנהגויות הלא מסתגלות של הילד כאשר המטרה הינה ליצור שינוי בדפוסים אלה. לפי שיטה זו בוחרים מטרות קטנות ועובדים עליהן עד ליצירת שינוי וכך מתקדמים ממטרה קטנה למטרה יותר גדולה.

השיטה השנייה היא השיטה הדינאמית המתבוננת ללא שיפוט על דפוסי חשיבה ורגשות לא מודעים המפריעים לילד לתפקד. לפי שיטה זו משתמשים במשחק חופשי ללא מטרה ממוקדת, ההתערבויות שלי מאפשרות לילד להגיע למודעות גבוהה יותר של עצמו, ומכאן שליטה טובה יותר בהתנהגות החיצונית והפנימית.

השילוב של שתי הגישות יוצר טיפול רגשי לילדים בצורה שלמה יותר המכוונת לכל האספקטים של האישיות.

משך הזמן: תלוי! אם הבעיה ממוקדת ניתן לעשות טיפול קצר מועד וממוקד מטרה וניתן יהיה לראות שינויים משמעותיים תוך 12 מפגשים. אם הבעיה מפוזרת ומורכבת שינויים יחלו כעבור 24-36 מפגשים. בכל מקרה אני בונה תוכנית טיפולית ומסבירה אותה שלב אחר שלב להורים ולילד בשקיפות. מעורבות ההורים חשובה להצלחת הטיפול! אם יש צורך אני משתפת פעולה עם בית הספר.

במה מטפלים?

  • העצמה: כל ילד צריך קצת חיזוק לפעמים. לכל הילדים גם הבריאים והחזקים ביותר יש תקופות קשות, בהן זקוקים לחיזוק והעצמה וזקוקים להבנה חדשה של עצמם. טיפול כזה מתרכז בבנייה וחיזוק של הביטחון העצמי (חשוב ללקויי למידה).
  • פחדים: לכולנו יש פחדים הפחדים הנפוצים של הילדים הקטנים יותר הם:פחד ממוות, פחד מחושך, פחד מחיות, פחד מלהיות לבד.
  • קשיי שינה: לא נרדמים לבד, מתעוררים באמצע הלילה ועוברים למיטת ההורים, חלומות בעתה (פרטים נוספים על טיפול הפרעות שינה)
    חרדה חברתית: הימנעות מיצירת קשרים, ביישנות קיצונית, מאוד קשובים ל"מה יגידו עליי" עד כדי כך שזה מפריע בתפקוד החברתי.
  • התמודדות עם אבדן: כאשר מישהו קרוב לנו נפטר יש צורך לעבד את האובדן. המוות מפחיד ילדים וקשה להם להבין את המשמעות וההיעלמות של האיש הקרוב. הילדים שלא מעבדים את האובדן מפתחים געגועים קיצוניים, התעסקות יתר במוות של הקרוב, דאגנות לגבי מחלות ותאונות.
  • דיכאון: ההבדל בין עצבות חולפת או חוסר אנרגיה לבין דיכאון קליני הוא עצום. לא כל ירידה במצב רוח זה דיכאון אמיתי. אצל ילדים הדיכאון יאופיין בחוסר חשק בולט לעשות דברים, הסתגרות, עצבות, עצבנות, ומחשבות שליליות ונוקשות על העצמי (לא חכם, לא יפה, לא מוצלחת).
  • טראומה: ילדים שעברו טראומה רגשית או פיזית זקוקים לעיבוד הרגשות המתקשרים לאירוע.
  • קשיים חברתיים: ילדים מנודים, ילדים אגרסיביים.
  • דימוי גוף: דימוי גוף בעייתי הינו מצב בו חוסר הביטחון נסוב סביב הגוף הילד או הילדה יחזרו ויגידו שהם שמנים מידי, או רזים מידי וההתעסקות הגופנית תהייה מוגזמת ותגרום לסבל והפרעה בתפקוד.

קצת על עצמי

אני פסיכולוגית קלינית ומטפלת בתנועה בהכשרתי עובדת עם ילדים ומשפחותיהם ומבוגרים. הקליניקה שלי ממוקמת בשכונה ברמת אביב הירוקה ליד החורשה. ישנה פרטיות מוחלטת. אני עובדת עם משחקי קופסא, משחקי דמיון, יצירה, תנועה והרפיות וכמובן דיבורים. לכל ילד יש חופש בחירה אך גם הכוונה ממני.

העקרונות המנחים אותי בעבודה עם ילדים: הילד שותף מלא בעבודה כלומר יודע למה הגיע לטיפול, על מה מעודדים ולאן מכוונים, ההורים הינם חשובים בתהליך ושותפים להצלחת הטיפול, דגש על יצירת קשר טוב ומלא אמון ביני לבין הילדים, העבודה במתרכזת בעולם הפנימי (מחשבות, רגשות, תפיסות תחושות) בשילוב עבודה בעולם החיצוני (שינוי התנהגות ע"י חשיפות).

לשיחת ייעוץ ופרטים אודות טיפול בבעיות רגשיות אצל ילדים התקשרו:054-6350687 

    • צור קשר

      לפרטים צרו קשר:
      נירית: 054-6350687
      כתובת: קרויס 12, רמת אביב
      או השאירו פרטים ואצור קשר

      שם:

      טלפון:

      מייל:

      • נירית יקרה. את עם החום והעוצמה וזו הגדולה שלך, בזכותך זכיתי בהורים שלי ובמשפחתי מחדש תודה א.נ