טיפול בחרדות אצל ילדים

ילדים סובלים מחרדות. לא כל פחד הוא חרדה, אפשר לפחד מחושך, מג'וקים, מבחינות ועדיין לא תתפתח חרדה. חרדה הינה מצב קיצוני המשבש את תפקודו של הילד, הוא ימנע מכל מגע או התנסות אם מקור החרדה ובמקביל תחושת החרדה תלך תועצם. אם נתערב מוקדם בשלב בו מופיע פחד או חשש, נמנע בעצם את התפתחות החרדה. אם כהורים לא נתערב בשלב המוקדם של הפחד, בחלק מהמקרים הפחד יעבור מעצמו, אבל בהרבה מקרים כן תתפתח חרדה שתפריע לתפקוד ותצמצם את המגע של הילד עם העולם. לכן ההמלצה היא לטפל בבעיה כשהיא קטנה על מנת שלא תגדל.

חרדה אצל ילדים נראית מאוד דומה לחרדה אצל מבוגרים. התחושה שהילד מרגיש הינה פחד קיצוני, גופני ומשתק. יופיעו סימפטומים גופניים כמו: קצב לב מואץ, תחושת בחילה, קושי להתבטא מילולית. התגובה הגופנית הכל כך לא נעימה תשפיע על הרצון של הילד להיות במגע עם הגירוי הגורם לחרדה וכך מתפתחת הימנעות. ההימנעות בעצם מצמצמת את תפקודו של הילד או הילדה. לדוגמא בחרדה חברתית תהיה הצטמצמות חברתית והימנעות מכל מה שמעורר חרדה בחברה. ההימנעות הזו מפתחת במקביל ירידה בערך העצמי. בחרדת בחינות לדוגמא, הילדים לא יכולים להימנע לחלוטין ממצבי בחינה, אך הם יבקשו להישאר בבית ביום הבחינה, הם יהיו חולים יותר ויותר,  הם יעשו הכל כדי לצמצם את המגע עם הבחינה המבעיתה. הפחד כאן כמובן הוא מלהיכשל. בבעיות נפשיות אף בעיה אינה עומדת בנפרד. בעיה אחת גוררת בעיות משנה, וקשורה להיבטים אחרים באישיות.

יתכן ויעניין אותך לקרוא על טיפול בחרדות אצל מבוגרים

איך מטפלים בחרדות אצל ילדים?

ראשית, בטיפול בחרדות אצל ילדים, כמו בכל טיפול טוב מאבחנים: האם זה באמת חרדה?  אם כן, ממה בדיוק הילד חרד? לדוגמא חרדה מחושך יכולה להחביא בתוכה חרדה מנטישה, חרדת בחינות יכולה להחביא בתוכה פרפקציוניזם ונוקשות.  חלק מהילדים מפתחים חרדות כאשר אינם רוצים לגדול, הם היו רוצים להישאר קטנים ותלויים בהוריהם. כמובן שכל סוג של בעיה יקבל את הטיפול המותאם ביותר עבור הצרכים של המטופל. כל טיפול "נתפר" לפי צרכי המטופל כאשר שילוב של שיטות וכלים מנחה אותי על מנת להגיע לצמיחה ושחרור מהחרדה ולאיכות חיים טובה יותר.

תלוי בסוג החרדה ובעצומתה נפנה לטפל בבעיה. בטיפול בחרדות אצל ילדים אני משלבת שיטות וכלים כאשר המטרה היא לווסת את החרדה מצד אחד ולחזק את הילד או הילדה כך שיוכלו לסמוך על כוחותיהם ועל עצמם. יש ילדים שמיד יוצרים עמי קשר ומדברים ומשתפים בקלות. יש ילדים שקשה ומאיים עבורם לדבר, לשחק ולשתף. כל ילד והדינאמיקה שלו. אני מתאימה עצמי לצרכים של הילד. אם לא ייוצר קשר ואמון לא יהיה טיפול ושינוי. טיפול פסיכולוגי אינו כמו טיפול רפואי. ללא קשר הנוצר בין המטפל למטופל לא יתרחש שינוי אמיתי.

כמו בכל טיפול עם ילדים אני חושבת שמעורבות ההורים חשובה וישנה שקיפות מלאה לגבי מטרות הטיפול והשגתם.

למידע נוסף על טיפול רגשי לילדים 

לפרטים לגבי טיפול בחרדות אצל ילדים התקשרו לנירית שגיא 054-6350687

    • צור קשר

      לפרטים צרו קשר:
      נירית: 054-6350687
      כתובת: קרויס 12, רמת אביב
      או השאירו פרטים ואצור קשר

      שם:

      טלפון:

      מייל:

      • נירית יקרה. את עם החום והעוצמה וזו הגדולה שלך, בזכותך זכיתי בהורים שלי ובמשפחתי מחדש תודה א.נ