ארבעת האלמנטים לבריאות נפשית

מטופלים שואלים: האם אני בריא נפשית?

קיימים ארבעה אלמנטים נפשיים עיקריים הקובעים את ההגדרה של בריאות נפשית. כל אחד מהאלמנטים הינו מושג עבה ועמוס אשר ספרים וספריות נכתבו עליו ומופיע בספרות המקצועית.

החלטתי לנסות ולהביא את המושגים הללו אל הקורא שאינו בעל מקצוע טיפולי. מתוך שנות עבודתי וניסיוני נוכחתי לדעת את החשיבות של האלמנטים הללו וחזרתם בפסיכופתולוגיה ובריאות. האלמנטים כמובן קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה. אנסה לעשות הפרדה מלאכותית בינהם על מנת ליצור פשר במושגים.

האלמנט הראשון הינו וויסות חרדה. הרחבתי במאמרים רבים על החרדה וסוגיה. חרדה הינה מרכיב מאסיבי בבריאות הנפש שלנו (קראו על חרדה בהרחבה). ללא חרדה מווסתת אי אפשר לתפקד בעולם או קשה מאוד. החרדה משפיעה על המחשבות שלנו, על תפיסת העולם שלנו, על יחסינו עם אנשים אחרים, על הכל. יחד עם זה חרדה במינון נמוך מניעה אותנו לפעולה וצריך אותה, צריך ללמוד להשתמש בחרדה להשיג מטרות בחיים. אבל כאשר הינה מופרזת היא מפריעה לחיים נורמאליים. תופעת החרדה מורכבת גם מנטייה גנטית וגם מהשפעת הסביבה הקרובה.

האלמנט השני הינו תפיסת עצמי אובייקטיבית באופן יחסי. היכולת לראות את עצמנו מבחוץ. אלמנט זה דורש מודעות עצמית גבוהה ויכולת לשאת כאב נפשי.  חלק מהפרעות הנפש מתאפיינות בפנטזיות שליליות על העצמי והחלק השני בפנטזיות חיוביות על העצמי (לא לכל הפנטזיות שלנו אנו מודעים. לפנטזיות שאינן מודעות אנו נשתמש במונח – תת מודע). שני הקצוות הינם פאתולוגיים וגורמים לתגובות שרשרת סבוכות המייצרות רגשות והתנהגויות פאתולוגיות. לדוגמא, במאניה האדם חש עצמו בעל ביטחון עצמי מופרז וכוחות מופרזים. יש לו פנטזיות (מחשבות המעורבות עם עוררות רגשית) שהוא מיוחד וכל יכול. כמובן שפנטזיות שכאלה מייצרות רגשות חיוביים מידי והתנהגות קיצונית. אותו הדבר אבל מנגד בדיכאון כאשר לאדם יש פנטזיות שליליות על עצמו שאינן אובייקטיביות. פנטזיות כאלה מייצרות דיכאון. לדוגמא: לא הולך לי בחיים כי ״אין לי את זה״. מחשבות אלו מגובות בעוד ועוד מחשבות ורגשות שליליים היוצרים מציאות דימיונית בה האדם באמת חושב ומאמין שהינו לא מותאם לחיים. ההתנהגות שלו תייצר מציאות שתתאים להרגשה הפנימית. הבעיה המרכזית עם הפנטזיות הללו היא כי האדם באמת ובתמים מאמין להן וככל שהן נוצרו בגיל מוקדם יותר כך הוא מאמין להן ביתר מאסיביות וכך גם האישיות מתעצבת סביבן. אחד הקשיים בטיפול פסיכולוגי הינו להיפרד מאמונות מעוותות ועמוקות אלו.

מודעות עצמית עוזרת לנו להסתכל על מחשבותינו והפנטזיות שלנו באופן אובייקטיבי (יחסית) אף פעם אין אובייקטיביות מושלמת. המודעות העצמית מתפתחת בטיפול פסיכולוגי ועם השנים אנו יכולים יותר ויותר לדעת את עצמנו – על היתרונות והחסרונות שלנו ולחיות עימם בשלום. מודעות זו גם מייצרת כאב נפשי שכן אנו מודעים לכך שאנו לא מושלמים וכי החיים אינם מושלמים – ידיעה זו מייצרת כאב של אובדן. כלומר לשם גיבוש תפיסת עולם אמיתית ויציבה אנו נצטרך לשמור על קשר פנימי-נפשי גם עם מה שאיננו אוהבים בעצמנו.
זה החלק הקשה בטיפול פסיכולוגי כאן נצטרך לוותר על דפוסי התנהגות – ״הגנות״ אשר לא משרתות אותנו יותר: קשה לוותר על שליטה כפייתית, קשה לוותר על חומות של קור ואינטלקט, קשה לוותר על הגנת הקורבן המסכן שכולם פוגעים בו. בטיפול נשאף להיפתח ולשנות דפוסי הישרדות, לוותר על השריון וחומות ההגנה.

האלמנט השלישי הינו חיזוק העצמי הסובייקטיבי. העצמי הינו החלק המארגן באישיות שלנו. החלק המודע, הבוגר, המרגיע, המרגיש את הצרכים של עצמנו. זה שזוכר את עצמנו מאז ומעולם. העצמי הוא החלק באישיות המכיר את כל שאר החלקים (מודעות) הוא זה שיש לו כוחות ויסות, הנעה והכוונה. העצמי הטבעי והבריא מתפתח מתוך הקשר בין ההורה לילד כאשר ההורה מרגיש את הילד מבפנים – את צרכיו ורגשותיו ונענה בצורה מותאמת ע"פ שלבי ההתפתחות. היכולת להכיר את עצמנו מבפנים, מה אני מרגיש וחושב ביחס לסיטואציה מסויימת המתרחשת בחיי. תחשבו על זה רגע, הלב, או הכבד לדוגמא אינם מרגישים את עצמם, בני האדם (כאיבר) מרגישים את עצמם. כיצד מחזקים את העצמי? העצמי נבנה ומתחזק מתוך כך שיש הורה (או מטפל) המבינים ורגישים כלפי הצרכים שלך.

האלמנט הרביעי הינו היכולת למצוא ״מקום תחת השמש״ ומה הכוונה? הכוונה היא למימוש עצמי בתוך חברה נתונה. כלומר אמירה זו מתייחסת לכך שלכולנו יש פוטנציאל להגשים עצמינו וכולנו זקוקים לפונקציות בחיינו ואם לא נשיג פונקציות אלו נרגיש כי אין לנו מקום בעולם. מטופלים רבים מגיעים לטיפול כאשר אינם מוצאים את מקומם בעולם. צריך להבין מה הדבר שהינך מחפש ולנסות ולהשיג אותו ביחד עם ההבנה הגמישה כי גם אם נתקרב קרוב למה שביקשנו זה מספיק טוב. בנוסף כדי להשיג את מה שאנחנו מבקשים אנו זקוקים לשיתוף כוחות פנימיים של רצון, מוטיבציה ונכונות לעבודה קשה ולעיתים מאוד לא נעימה ולהתמודד עם הכוחות הרגרסיביים המושכים לאחור מעכבים ואף עוצרים את הגדילה.

לפרטים וייעוץ בנוגע לטיפול התקשרו 054-6350687 – נירית שגיא

    • צור קשר

      לפרטים צרו קשר:
      נירית: 054-6350687
      כתובת: קרויס 12, רמת אביב
      או השאירו פרטים ואצור קשר

      שם:

      טלפון:

      מייל:

      • הגעתי אלייך כאדם חרד מפחד וחסר ביטחון. והיום אנו מסיימים תהליך חשוב עבורי שאני יוצא ממנו אדם אחר… א.