טיפול פסיכולוגי מהו?

טיפול פסיכולוגי מורכב מטכניקות שונות לטיפול בבעיות נפשיות ורגשיות. טיפול פסיכולוגי עוזר למטופלים להבין את עצמם יותר טוב ומעלה את המודעות העצמית: מה גורם לכם להרגיש טוב, מה גורם לכם להרגיש חרדה. טיפול פסיכולוגי עוזר לקבל את החוזקות והחולשות, ועוזר לזהות ולאזן רגשות ודפוסי חשיבה, טיפול פסיכולוגי שואף להוציא מהכח על הפועל את הפוטנציאל הגלום בך. הטיפול הנפשי מאפשר מענה לצרכים, חסכים וחוסרים, במפגש בינאישי אמפטי.

המטרה בטיפול פסיכולוגי הנה לשפר את איכות החיים שלך. הטיפול נעשה במפגש בינאישי אינטימי ואמפטי. האינטראקציה הטיפולית מאפשרת החזקה, הכלה והבנה של הצרכים העמוקים שלך – ואלה חוויות מתקנות ומרפאות.

בריאות נפשית היא היכולת המתפתחת לשאת כאב נפשי ההתפתחות הרגשית היא כאובה ומשובצת קונפליקטים. היכולת לשאת כאב מבלי להתפרק, מבלי לרצות לכסות עליו מיד – זו צמיחה רגשית וזו בריאות נפשית.  ואת היכולת הזאת מפתחים בטיפול. כאב נפשי זה הכרוך באובדן, אובדן לאו דווקא של אנשים, כל אבדן שהוא, לדוגמא הרצון לרכוש משהו שאיננו יכולים גם זה אבדן. כל אכזבה שהיא מהחיים. אזי היכולת לשאת את מה שאיננו יכולים להשיג או את מה שהיה או אבד לנו, היכולת הזו היא שעושה אותנו סובלניים יותר, מעמיקים יותר, וחזקים יותר.

בריאות נפשית היא היכולת לאהוב  – בלי לקנא, בלי לשפוט. היכולת הזו היא שעושה אותנו אנושיים וחכמים ופתוחים לחוויות בחיים.

בריאות נפשית הינה הגשמה עצמית והתפתחות – למצוא לעצמינו את המקום בוא אנחנו יכולים לבטא עצמינו, להתפתח, להעניק מעצמינו גם אם זה בקטן לחברה בה אנו חיים.

בטיפול איתי אני מעמיקה בסוגיות אלו, הם מלווים את החשיבה שלי ואת העבודה שלי וביחד נמצא את הדרך שלך לבריאות נפשית.

יש גישות שונות בטיפול פסיכולוגי. הגישה הפסיכודינאמית/פסיכואנאליטית היא גישה העובדת מבפנים החוצה. אנחנו מכוונים לשינוי דרך תובנות פנימיות אשר בסופו של דבר יבואו לביטוי בחוץ בתפקוד שלך בעולם המציאות.

הגישה הקוגנטיבית התנהגותית לטיפול נפשי מכוונת לשינוי כשמוקד הפעולה הוא מבחוץ פנימה. דרך שינוי התנהגותי יגיע שינוי פנימי.

בדרך כלל פסיכולוגים משתמשים ביותר משיטה אחת להגיע למטרה. מספר גורמים יכריעו ע"פ איזה שיטה תהיו מטופלים: הבעיה עימה אתם פונים, האוריינטציה הטיפולית של הפסיכולוג, והמחקרים האחרונים בתחום.

האם טיפול פסיכולוגי עוזר?

אני מעמיקה בנושא זה במאמר: ארבעת אלמנטים של טיפול נפשי

קצת היסטוריה

פרויד, הוגה הפסיכולוגיה הטיפולית (פסיכואנאליזה) היה רופא נוירולוג. בעבודתו כרופא נוירולוג בבית חולים נתקל בחולים עם שיתוקי גפיים אשר מבחינה נוירולוגית לא נמצאה כל סיבה לשיתוק שכזה. פרויד שהתעניין מאוד בתופעה וחקר אותה גילה שכשישב והאזין למטופלות אלו קרה נס רפואי השיתוקים חלפו ואינם. וכך התגלה הקשר בין גוף לנפש, כך התגלה התת מודע, וכך התגלה הכח שבקשר בינאישי המאפשר שיחרור (פרויד קרה לזה ניקוי ארובות) של חומרים נפשיים באמצעות דיבור. מכאן התיאוריה והפרקטיקה של הטיפול הפסיכולוגי החלה את דרכה.

טיפול פסיכולוגי עוזר! זה מוכח מדעית. אין ספור מחקרים מתרכזים בלהוכיח האם טיפול פסיכולוגי עוזר ואיזה גורמים בטיפול עוזרים . מחקרי מח וסריקות מח מלמדות שטיפול פסיכולוגי מביא לשינוי מוחי אצל המטופל בדומה להשפעת תרופות . אחד ההסברים לכך הוא שבסשן פסיכולוגי טוב משתחררים חומרים כמו דופאמין וסרוטנין המשפיעים על מבנה המח ומכאן המקור לשינוי. המוח שלנו מתפתח בקשר בינאישי, ללא קשר בינאישי והיקשרות, תינוקות מפתחים מחלות נפש ומחלות פיזיות ואף מתים. אם כך קשר בינאישי טוב בין המטפל למטופל הכרחי להצלחת הטיפול! אמון הדדי ביחסים בין המטפל למטופל הכרחיים להצלחת הטיפול. אם לא נבנה אמון שכזה קשה לעבור שינוי אמיתי. אני משלבת בין גישות. אני מאמינה שגמישות מחשבתית תורמת לאיכות חיים ולבריאות נפשית ואני מיישמת אמונה זו בשילוב בין גישות. כל מטופל זקוק לגישה שונה בזמן שונה בהתפתחותו.

טיפול פסיכולוגי במחקרים אחרונים

מחקרים מראים (Christian Nordqvist ,2009) כי מטופלים מצביעים על יתרונות רבים לטיפול הנה חלק מהם:

1. "להיות מסוגל להבין את עצמך טוב יותר, את מטרותיך, רגשותיך והערכים שלך".

2. "מטפל בבעיות הנפשיות: טיפול בדיכאון, חרדה, התמכרויות, תלות, הסתגרות"

3. "עוזר בלפתח מערכות יחסים".

4. "עוזר בקבלת החלטות".

מחקרים עוד מראים שמטופלים רואים את החסרונות בטיפול:

1."לעיתים הדרך יותר קשה מהמצופה".

2. "לעיתים נוגעים בנושאים או בעיות עליהם המטופל לא חשב שרוצה לטפל".

 

 

 

    • צור קשר

      לפרטים צרו קשר:
      נירית: 054-6350687
      כתובת: קרויס 12, רמת אביב
      או השאירו פרטים ואצור קשר

      שם:

      טלפון:

      מייל:

      • הגעתי אלייך כאדם חרד מפחד וחסר ביטחון. והיום אנו מסיימים תהליך חשוב עבורי שאני יוצא ממנו אדם אחר… א.